طلبه مهدوی

ارباب ما معلم عیسی بن مریم است ...

طلبه مهدوی

ارباب ما معلم عیسی بن مریم است ...

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است


شبهه:
جدیدا یک نقل تاریخی بر سر زبان ها افتاده و در شبکه های اجتماعی هم شایع شده آنهم اینکه :

« جناب صعصعه بن صوحان بعد از واقعه عاشورا بر سر خود خنجر زده و خون جاری کرد ! »
میخواستم بپرسم این نقل صحیح است ؟؟لطفا اسناد و منابع آنرا بررسی نمائید.

پاسخ:
در پاسخ به این سوال چند نکته قابل توجه می باشد:

1. کسانی که این مطلب را بیان و نشر می دهند باید مدرک و سند قابل قبولی ارائه دهند که تا جایی که بررسی شد منبع معتبری ارائه نکرده اند.

2. بر فرض که چنین عملی توسط ایشان انجام شده باشد،اعمال غیر معصوم هیچگاه برای ما حجت شرعی نمی باشد.

3. اما نکته مهم و اصلی این است که طبق نقل برخی منابع تاریخی این صحابی بزرگوار قبل از واقعه عاشورا از دنیا رفته اند.بنابراین اصل این ادعا بی اساس خواهد بود.


برخی گفته اند: وی در روز جمل سی و شش هجری و در سپاه حضرت علی(علیه السلام) به شهادت رسید،(1) اما بنابر مشهور، در عهد معاویه در 56 هجری و یا در 60 هجری(2) در کوفه وفات یافته است.(3)

از باب نمونه متن دو منبع را بیان می کنیم:

و هو(صعصعة بن صوحان) ممن سیّره عثمان إلى الشام، و توفى أیام معاویة، و کان ثقة قلیل الحدیث.

أسد الغابة فى معرفة الصحابة، عز الدین بن الأثیر أبو الحسن على بن محمد الجزرى(م 630)، بیروت، دار الفکر، 1409/1989.ج‏2،ص:403

***
و قال الشعبیّ: کنت أتعلم منه الخطب. و روى عنه أیضا أبو إسحاق السبیعی، و المنهال بن عمرو، و عبد الله بن بریدة، و غیرهم. مات بالکوفة فی خلافة معاویة. و قیل(گفته شده) بعدها.
و ذکر العلائیّ فی أخبار زیاد أن المغیرة نفى صعصعة بأمر معاویة من الکوفة إلى الجزیرة، أو إلى البحرین. و قیل إلى جزیرة ابن کافان، فمات بها(در زمان معاویه در همان منطقه جزیره از دنیا رفت). 

الإصابة فى تمییز الصحابة، احمد بن على بن حجر العسقلانى (م 852)، تحقیق عادل احمد عبد الموجود و على محمد معوض، بیروت، دارالکتب العلمیة، ط الأولى، 1415/1995.ج‏3،ص:373.

***
نتیجه اینکه :
طبق نقل منابع تقریباً درگذشت صعصعة بن صوحان قبل از واقعه عاشورا مسلم و قطعی است یا حداقل مستندات قابل توجهی دارد،لذا این ادعا که این صحابی بزرگوار بعد از واقعه عاشورا بر سر خود خنجر زده و خون جاری کرد،ادعایی بی پایه و اساس بوده و ارزشی ندارد.


پی نوشتها:
1 ـ ابن سعد، طبقات الکبرى، ج 6، ص 244 / ابواسحاق ثقفى کوفى، الغارات، ج 2، ص 891.
2 ـ محمّدبن جریر طبرى، تاریخ الامم و الملوک، ج 11، ص 665.
3 ـ ابن سعد، طبقات الکبرى، ج 6، ص 244 / ابواسحاق ثقفى کوفى، الغارات، ج 2، ص 891.

زنگ خطر

جمعه, ۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۵ ق.ظ

.....

سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۰۹ ب.ظ

فلسفه پیاده روی اربعین چیست؟؟!!

سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۰۶ ب.ظ

همواره آیین ها و ادیان مختلف با هدف همبستگی میان پیروان و هویت بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می کنند.یکی از پیامدهای اینگونه تجمعات، نمود جهانی و به نوعی تبلیغ آن جریان اجتماعی است که معمولا در جامعه جهانی تاثیر گذار است.


به فرموده مقام معظم رهبری:

خلا وجود اجتماعی عظیم و بین المللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر می کند. کربلا می تواند«نماد» تبلور وحدت وبیعت با امام باشد که «نمود»ی جهانی خواهد داشت. شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست.


پیاده به زیارت امام حسین(علیه السلام) رفتن موضوعیت دارد:

بنا به فرموده امام عسکری(ع)؛ یکی از نشانه های مومن-که در این روایت مقصود شیعه است-زیارت سیدالشهدا در روز اربعین می باشد.[1]زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد. چرا که امام صادق(ع) به یکی از دوستان خود می‌فرماید: قبر حسین(ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند به هر قدمى که برمى‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏فرماید و یک درجه مرتبه‏ اش را بالا مى ‏برد.[2]ایشان در جای دیگری می فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر می‌دارد، یک حسنه می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین می‌نویسد. وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا(ص) به شما سلام می‌رساند، و پیغام می‌دهد (مژده می‌دهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشته‌ات بخشیده شده است.[3]



سنت پیاده روی، سابقه ای تاریخی دارد


از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری»[4]رسم بوده است،‌ اما در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود.ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(ع) رفت.


با اینکه زیارت سید‌الشهدا(ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل می‌شدند.


اینکه حضرت زینب(سلام الله علیها)در برگشت از سفر جانسوز اسارت با پای پیاده مسیر شام تا کربلا را طی کرده باشند که این بعنوان فلسفه پیاره روی اربعین بیان شود اینگونه نبوده است.


پی نوشتها:

[1]. بحار الانوار،علامه مجلسی،ج۹۸،ص۳۴۸


[2]. کامل الزیارات،ابن قولویه،ص۱۳۴ (عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَیْمُونٍ الصَّائِغِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: یَا عَلِیُّ زُرِ الْحُسَیْنَ وَ لَا تَدَعْهُ. قَالَ قُلْتُ: مَا لِمَنْ أَتَاهُ مِنَ الثَّوَابِ؟ قَالَ مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً؛)


[3]. همان ، ص۱۳۲-«مَنْ‏ خَرَجَ‏ مِنْ‏ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص، إِنْ کَانَ مَاشِیاً، کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً، حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ، حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ، حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى»


[4]. (متوفی سال ۱۲۸۱ قمری)

شیعه و امام حسین علیه السلام

چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۳۷ ب.ظ

بسم الله الرّحمن الرّحیم

فرانسیس فوکویاما کتاب پایان تاریخ خود را در سه کنفرانس جهانی تورنتو، واشینگتن و اورشلیم، ارائه کرد. این کتاب در برابر کتاب برخورد تمدّن‌ها اثر «ساموئل هانتینگتون» است. فوکویاما مدّعی است که خرده تمدن‌ها و فرهنگ‌های جزئی به دست فرهنگ غالب بلعیده می‌شوند و رسانه‌ها، دنیا را به سمت دهکدة واحد پیش می‌برند و به ناچار دنیا درگیر جنگی خانمان‌سوز خواهد شد. بنابراین، برای پیش‌گیری از این جنگ باید یکی را به عنوان کدخدایی بپذیریم و در ادامه ثابت می‌کند که کدخدا، امریکا است. فوکویاما می‌گوید: این نبرد حتمی است، ولی برندة آن غرب نخواهد بود و او با اسناد و مدارک ثابت می‌کند که برندة نبردِ آخرالزّمان، شیعیان هستند. او در کنفرانس اورشلیم با موضوعیت (بازشناسی هویت شیعه ) می گوید:

شیعه هدهد است که دارای دو بال ، یک زره و یک تاج است؛ تاج آن دختر پیامبرشان، فاطمه است،زره آن حکومتی است که معروف به ولایت فقیه و روحیه ی شهادت طلبی آن هاست و دو بال آن یکی سرخ و دیگر سبز. در ادامه در توضیح آن ها می گوید :بال سبزش قیام آخرین امامشان و عدالت طلبی آن هاست و بال قرمز آن قیام خونین امام سوم آن ها حسین است ؛ این قیام مقدمه و عامل قیام مهدی است و ما اگر می خواهیم قیام آخر الزمان را دفع کنیم باید با اهداف این قیام که در راستای قیام مهدوی است مبارزه و از نشر آن جلوگیری کنیم . تنها راه این امر منحرف کردن اهداف این قیام و به بیراه کشیدن آن است . مهم ترین مکان هایی که در آن به نشر اهداف قیام کربلا پرداخته می شودهیئت های مذهبی است و ما با ایجاد انحراف در این اجتماع به این هدف برسیم.

بله این سخنان یک مححق صهیونیسم است که در بیشتر عمر خود را در زمینه پژوهش پیرامون شیعه صرف کرده
 است این فرد اعتراف می کند که پیروز نبرد آخر الزمان شیعیان هستند و البته راهکار هایی هم گفته که از این امر جلوگیری کنند . ان شا الله ما با به خرج دادن کمی بصیرت بتوانیم شبیه فوکویاما که دشمن خودش را خوب شناخت ما هم دشمن را خوب بشناسیم .

و من الله توفیق


گر نگاهی کند زهرا ...


روایت درباره زیارت اباعبدالله علیه السلام (3)

چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۲۹ ب.ظ

روایت درباره زیارت اباعبدالله علیه السلام (2)

پنجشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۱۴ ب.ظ