طلبه مهدوی

ارباب ما معلم عیسی بن مریم است ...

طلبه مهدوی

ارباب ما معلم عیسی بن مریم است ...

طواف دور خانه ی خدا که از سنگ است بت پرستی نیست؟

جمعه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۴، ۰۲:۵۷ ب.ظ

با طواف دور کعبه، سنگ و گل را نمی پرستیم، زیرا هرگز در سنگ و گل کوچک ترین نفع و ضرری نمی بینیم. اگر این اعمال را با اعتقاد به این که سنگ و گل و کعبه، مبدأ آثار خدایی هستند، انجام می دادیم، در ردیف بت پرستان قرار می گرفتیم، ولی برای مسلمانان طواف کعبه یک نوع احترام و ارزش گذاشتن است. نیز اجابت دعوت خدا و لبیک فرمان اوست که به طواف و عبادت خدا در این مکان فرمان داده است. یک مسلمان در مقابل خانه کعبه برای سنگ و چوب سجده نمی کند، بلکه برای خداوند بزرگ که به ساخن کعبه برای عبادت فرمان داده است، سجده می کند و تنها عبادت خدا به جا می آورد ، نه عبادت و پرستش سنگ و چوب.

هیچ کس کعبه را عبادت نمی کند، بلکه چون خدا و پیشوایان دینی فرموده اند، طبق برنامه خاصی به دور کعبه طواف می کنند، که از نظر ماهیت و از نظر هدف و انگیزه با اعمال بت پرستان کاملاً متفاوت است. آن ها بت ها را مبدأ آثار و تأثیرگذار در افعال می دانستند، ولی مسلمانان به هیچ وجه کعبه را مبدأ آثار و تأثیرگذاری نمی دانند و هیچ شأنی برای آن در نظام آفرینش و ربوبیت معتقد نیستند.

منظور از زیارت خانه خدا رفتن و کعبه را طواف کردن، دیدن خدا در آن جا و دور او گردیدن نیست.چرا که به دلیل عقل و شرع خدای متعال نه جسم دارد و نه قابل دیده شدن است . خدا را نمی توان با چشم سر دید ؛نه در کعبه ،نه در مسجد ،نه در آسمان، نه در زمین ،نه در دنیا و نه در آخرت.

کعبه محور عبادت مسلمانان معین شده است به خاطر مصالحی.

همان خدایى که فرموده به هر طرف رو کنید ،آن جا وجه خدا است و این که او از رگ گردن به انسان نزدیک‏تر است، همو دستور داده است که دور کعبه طواف کنیم و به هنگام نماز به طرف مسجدالحرام نماز بخوانیم.

بت پرستان، بتها را شریک خدا می دانستند و خود بتها را عبادت می نمودند؛ امّا هیچ مسلمانی کعبه را خدا یا شریک خدا نمی داند؛ بلکه چون خدا امر نموده که کعبه را طواف کنید، آن را طواف می کنند. دقّت فرمایید! به امر خدا طواف می کنند نه پرستش.

مگر صِرف توجّه نمودن به چیزی یا احترام گذاشتن به چیزی، پرستش نمودن اوست؟! پرستش یک موجود آن است که برای آن موجود، نقش خالقیّت یا ربوبیّت یا الوهیّت قائل شده به این دلائل او را احترام کنیم. لذا احترام یا تبرّک نمودن بدون چنین اعتقاداتی ابداً به معنی پرستش نیست.

بنابراین مقایسه طواف خانه خدا با بت پرستی،مقایسه ای نادرست و ناشی از عدم توجه به واقعیت طواف خانه خداست. چرا که طواف،انجام فرمان خداست.

  • ۹۴/۰۱/۲۸
  • رسول خلج

نظرات  (۳)

سلام علیکم
با احترام مطلب شما در مجمع طلاب وبلاگ نویس (Talabeh.net) بازنشر داده شد.
باتشکر
سلام
حلول ماه رجب مبارک
بعد از مدتی نبودن برگشتم
سیزده هم بروزه
منتظرم

یاعلی
  • ایلامی کردی
  • لامکه. طواف دور خانه خدا صددرصد بتپرستیست.شماها ده هزارسال را درنظربگیرید که سنگهایی شبیه ادم میپرستیدند ولی الان همان سنگ را به شکل مکعبی بزرگ و سیاه که میگویند خانه خداست میپرستند. حال این قبلگاه مسلماناست؟؟؟ قبلگاه مسلمانان بایدنشانه ای از خداباشد نه نشانه ای که ساخت دست بشرباشد
    پاسخ:
    سلام
    .... که میگویند ؟ 

    آیه قرآن : 
    إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبارَکاً وَ هُدىً لِلْعالَمِینَ (96) فِیهِ آیاتٌ بَیِّناتٌ مَقامُ إِبْراهِیمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ کانَ آمِناً وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبِیلاً وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعالَمِینَ (97)

    ارسال نظر

    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی